Inspiratie

Foto: Yvonne Manders
De sprinkhaan/krekel staat verder vaak symbool voor de violist; de krekel strijkt met zijn pootjes tegen elkaar, zoals de violist met de strijkstok over de snaren strijkt.
Omdat dit een opbergdoosje werd om vioolhars in op te bergen, leek dit een mooi thema.
NB: Vioolhars wordt gebruikt om de haren op een vioolstok stroef te maken zodat de stok goed contact kan maken met de snaren op de viool.
Uitvoering
Fabricage van het doosje
- De zijkant van het doosje werd geëtst. Eerst moet met een z.g. resist een deel van de koperplaat worden afgedekt. Waar de resist op de koperplaat zit, kan de etsvloeistof niet bij komen en blijft dus onaangetast. Waar geen resist zit, kan de etsvloeistof het koper weg-bijten.
- Een afbeelding werd in zwart-wit geprint op transparante folie.
- Speciale UV film werd belicht met de afbeelding.
- De UV film werd overgebracht op de koperen plaat: waar blank koper te zien is, wordt de plaats geëtst. Waar film zit, kan de etsvloeistof niet de plaat bereiken en blijft het koper intact.
- De achterkant en de zijkant word bedekt met plakband
- De koperplaats wordt geëtst in etsvloeistof
- De folies worden verwijderd.
- De geëtste koperplaat werd om een stalen buis gezet en dicht gesoldeerd (hardsolderen). Je hebt nu een kokervorm.
- De onderplaat werd gesoldeerd aan de koker
- De bovenplaat werd gesoldeerd aan de koker
- Er werd een groot gat in de bovenplaat gezaagd waar straks de emaille plaat in werd gezet.
- Het doosje werd voorzichtig in 2 stukken gezaagd zodat een doosje en een dekseltje ontstond.
- Er werd een ring in het doosje gesoldeerd waar de deksel op het doosje past.
Fabricage van de emaille plaat
- Het plaatje werd uitgezaagd in fijn zilver.
- De afbeelding werd overgenomen d.m.v. een soort carbonpapier.
- Gedeeltes werden gekrast (lijnen d.m.v. een kraspen) en andere gedeeltes werden bewerkt met een diamant boortje. Dit werd vooral toegepast voor de bladeren.
- De cloisonné techiek werd verder uitgevoerd.
- Voor de ‘stenen’ op de voorgrond werd een speciale techniek gebruikt:
- Restanten zilver werden omgesmolten en uitgerold in de wals tot zeer dun folie (0,07mm)
- Het folie werd in de wals voorzien van een textuur.
- De vormen werden in de wals uitgesneden
- De vormen werden in de onderste natte laag emaille gelegd en gestookt
Tot slot werk de plaat met warme lijm in de deksel gelijmd en aan de binnenkant afgewerkt met stukjes leer.
Het koper werd voorzien van Renaissance wax om oxidatie te voorkomen.
Geef een reactie